Nauka tabliczki mnożenia to dla wielu dzieci, ale też rodziców i nauczycieli wielka trudność. Przynajmniej na początku. Trzeba zapamiętać wiele liczb, ale też poznać zależności dlaczego dwa razy dwa to cztery, a osiem razy osiem to sześćdziesiąt cztery. Mnożenie jest niezbędne przy dalszej nauce matematyki, ale też w codziennym życiu chociażby przy robieniu zakupów. Jak pomóc dziecku pokonać przeszkody w tej nauce?
Sposoby nauki mnożenia
Od najdawniejszych czasów dydaktycy próbują wykorzystać różne sposoby nauczania tabliczki mnożenia. Do najbardziej popularnych należy liczenie na patyczkach (może być na cukierkach, klockach i innych konkretach). Można rysować na kartkach w kratkę prostokąty na przykład o bokach 4×5. Łączna liczba kratek da wynik 20. Można też uczyć mnożenia po prostu przez dodawanie. Dziecko dodaje po kolei 5+5+5+5 co łącznie też wskaże na liczbę 20.
Nauka przez zabawę
Nie ma lepszych sposobów nauczania dzieci niż nauka przez zabawę. Angażuje się je nie wówczas nie tylko intelektualnie, ale też emocjonalnie co daje nieporównanie lepsze efekty. W Internecie jest mnóstwo stron, na których znajdziecie łamigłówki matematyczne. Na przykład tutaj: https://childdevelop.pl/worksheets/tag-math-multi_table-multiplication-sortpop/
Autorzy powyższej strony proponują między innymi „Matematyczny kwiatek”, tabliczkę mnożenia w formie układanki, także zabawę w matematyczne domino, matematyczny kalejdoskop i sporo innych. Dla zarejestrowanych czytelników strony istnieje możliwość bezpłatnego pobierania materiałów dydaktycznych nie tylko z tabliczki mnożenia ale też wielu innych rematów i przedmiotów.
Kilka „czarodziejskich” metod nauczania mnożenia
Dla zachęty i ułatwienia warto dzieciom dać przykłady liczb, których mnożenie jest bardzo łatwe. Na przykład 0 mnożone przez jakąkolwiek liczbę zawsze będzie dawać 0. Liczba 1 mnożona przez jakąkolwiek liczbę będzie tą pomnożoną liczbą, a żeby pomnożyć przez 10 wystarczy na końcu drugiego czynnika dopisać 0. Ciekawostką jest też mnożenie przez 9 na palcach. Pokazujemy przed sobą 10 palców i zginamy na przykład czwarty. Pozostałe pokażą nam wynik 3 palce i 6 palców czyli 9×4 = 36.